Σκιώδη Παραλειπόμενα

του
Κώστα Βουλαζέρη

Αρχείο | RSS Feed

Αναζήτηση Μυστηριακές ΟντότητεςΠαλιά Ελληνικά Εξώφυλλα

Τυχαία

Μια στιγμή...
1 / 8 / 2020

Επειδή το ξέρω, παλιοκουφάλες, ότι σας αρέσει να σας λέω ιστορίες σ’αυτό το blog, θα σας πω ακόμα μία από τα σόσιαλ μύδια. Το ξέρω ότι αυτό που κάνω μερικές φορές – να σχολιάζω πράγματα που συναντάω αλλού στο Διαδίκτυο, ή αλλού γενικά – μπορεί να θεωρηθεί αγενές· όμως δεν αναφέρω ποτέ συγκεκριμένα ονόματα, ούτε καν ψευδώνυμα, και ο σκοπός μου δεν είναι να στοχοποιήσω ανθρώπους σε καμία περίπτωση. Εκείνο που με ενδιαφέρει συνήθως είναι να σχολιάσω κακές νοοτροπίες· νοοτροπίες που έχουμε να μάθει να δεχόμαστε σαν δεδομένες συχνά, αλλά δεν θα έπρεπε· νοοτροπίες που είναι σαν... επιδημία την οποία έχεις συνηθίσει τόσο να βλέπεις που αρχίζεις να νομίζεις ότι είναι μέρος της κανονικής πραγματικότητας ενώ, καταφανώς, δεν θα έπρεπε να είναι. Αυτό το τελευταίο είμαι σίγουρος πως το καταλαβαίνετε καλά, κορονομέρες που είναι. Οι χειρότερες επιδημίες είναι οι επιδημίες του μυαλού, όχι του σώματος.

Επιπλέον, κάτι θέλω να γράφω κάθε μέρα στο blog, και τέτοια πράγματα μού δίνουν υλικό. Τόσο κόπο κάναμε να γράψουμε τον κώδικα· δεν είναι τώρα να το αφήνουμε να πιάνει ηλεκτρονικές αράχνες το εργαλείο...

Ήρθε, λοιπόν, τις προάλλες κάποιος στο Twitter και, σε ένα τελείως άσχετο και ανάρμοστο σημείο, με ρώτησε αν ξέρω μήπως υπάρχει μετάφραση του Might is Right στα ελληνικά. Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι δεν ήθελε να ενοχλήσει ή να με προσβάλει. Φυσικά δεν τον πίστεψα, γιατί είναι η αρχή μου να μην πιστεύω κανέναν, ποτέ, ειδικά στα social media, στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στις εφημερίδες, και στα περιοδικά – και προσπαθώ να μην παραβαίνω τις αρχές μου. Όπως και νάχει, είτε ήθελε να ενοχλήσει είτε όχι, δεν με ενόχλησε, και δεν τρέχει τίποτα. Του είπα πως δεν ξέρω για ελληνική μετάφραση του εν λόγω βιβλίου... και μου είπε, τότε, ότι το είχα προτείνει.

Η αλήθεια είναι πως ποτέ δεν το είχα προτείνει. Ούτε είναι ένα βιβλίο που ποτέ θα πρότεινα γενικά. Απλώς είχα βάλει ένα link γι’αυτό στις Επιλογές μου, εδώ. Πάνω-πάνω στις Επιλογές μου, επίσης, γράφει, εκτός των άλλων: Ορισμένοι από τους συνδέσμους στις Επιλογές οδηγούν σε άρθρα που εκφράζουν διάφορες απόψεις. Δεν συμφωνώ απαραίτητα με τις απόψεις αυτές.

Να σου πω ένα μυστικό; Δεν ισχύει μόνο για άρθρα. Ισχύει για οτιδήποτε.

Αν κάποιος δεν το έχει καταλάβει, δεν βάζω links μόνο για πράγματα που συμφωνώ ιδεολογικά ή τα θεωρώ σωστά ως νοοτροπίες. Ούτε είμαι affiliated με τα websites προς τα οποία μπορεί να βάλω κάποιο link.

Αλλά, τα τελευταία χρόνια, έχει επικρατήσει στο Διαδίκτυο μια πολύ κακή νοοτροπία την οποία έχω παρατηρήσει και στο εξωτερικό και εδώ, στην Ελλάδα. Δεν είναι τοπική νοοτροπία· είναι παγκόσμια. Και σύμφωνα μ’αυτή την κωλονοοτροπία ο καθένας πρέπει να βάζει links μόνο για πράγματα με τα οποία συμφωνεί προσωπικά. Ή, αντιστρόφως, το να βάλεις link για κάτι σημαίνει ότι πρέπει να συμφωνείς και με αυτό το κάτι, ή να είσαι ιδεολογικά προσκείμενος, ή affiliated, ή κάτι τέτοιο. Άμα τύχει να βάλεις link προς ακροδεξιό site, νομίζουν ότι πρέπει να είσαι ακροδεξιός· άμα βάλεις link προς ακροαριστερό site, νομίζουν ότι πρέπει να είσαι ακροαριστερός· και τα λοιπά.

Αυτό δεν είναι καλό. Δημιουργεί πόλωση στο Διαδίκτυο: διάσπαση αντί για ένωση. Δεν κινούνται καλά οι πληροφορίες έτσι. Επιπλέον, και σαν ανθρώπους μάς κάνει χειρότερους. Καχύποπτους, μνησίκακους, δεισιδαίμονες.

Εγώ δεν ακολουθώ αυτή τη νοοτροπία. Οι Επιλογές μου είναι πλουραλιστικές. Μπορείς να βρεις το οτιδήποτε εκεί. Με πολλά από αυτά, εννοείται, δεν συμφωνώ προσωπικά, ή μπορεί και να διαφωνώ τελείως. Αλλά δεν βάζω links μόνο για ό,τι συμφωνώ. Βάζω και links για πράγματα που μπορεί να θεωρώ αξιοπερίεργα ή, απλά, ενδιαφέροντα. Είναι, σε ορισμένες περιπτώσεις, σαν να σου έλεγα: «Να, δες αυτό το καραγκιοζιλίκι εκεί! Δεν έχει πλάκα;» Δεν το γράφω έτσι, βέβαια, μέσα στις Επιλογές (προσπαθώ να είμαι ουδέτερος όσο μπορώ), πρέπει να το καταλάβεις μόνος σου· μην περιμένεις να κάνω εγώ όλη τη δουλειά.

Κατά καιρούς, έχω την αίσθηση ότι κάποιοι άνθρωποι νομίζουν ότι ανήκω στη μια ιδεολογία ή στην άλλη. Κάνουν λάθος. Δεν ανήκω σε καμία ιδεολογία, ούτε ποτέ θα προωθούσα εσκεμμένα τα πολιτικά συμφέροντα κανενός. Αν κάποιος νομίζει ότι προωθώ κάποιο πολιτικό συμφέρον, του το λέω για να το ξέρει: είναι η ιδέα του, όχι η δική μου ιδέα.

Και έχω συναντήσει, κατά καιρούς, κάτι πολύ κακές νοοτροπίες και συμπεριφορές σχετικά με ιδεολογίες και πολιτικές. Ο καθένας φαίνεται να νομίζει ότι μπορεί, ή πρέπει, να είσαι και με την παράταξή του. Πρόσφατα, κάποιος είχε βάλει link στο site του για τα βιβλία μου, και μετά είχε έρθει και μου έκανε φασαρία επειδή μιλούσα εναντίον των μέτρων για τον κορονοϊό σαν να νόμιζε ότι επειδή έβαλε ένα link για τα βιβλία μου είχε γίνει ξαφνικά και το αφεντικό μου. Δεν ήθελα να φανώ αγενής· προσπάθησα να διασκεδάσω την κατάσταση. Αλλά, μετά από λίγο, εμφανίστηκε πάλι το ίδιο άτομο με ακόμα χειρότερο ύφος, σχεδόν σαν να προσπαθούσε να με εκφοβίσει να σταματήσω να μιλάω. Φυσικά τον έβρισα. Δεν κωλώνω να βρίσω κανέναν αν κάνει μαλακία. Και δεν είμαι το τσουτσέκι κανενός. Αν θες να βάλεις link για τα βιβλία μου, μπορείς να το κάνεις επειδή σου αρέσουν τα ίδια τα βιβλία, ή επειδή γουστάρεις να προωθείς φανταστική λογοτεχνία που είναι πρωτοποριακή και γαμάτη. Αλλά μην περιμένεις ότι μετά θα μου λες «πήδα» και θα πηδάω. Δεν πρόκειται να συμβεί. Δεν βγάζουμε καν κανένα αξιοσημείωτο φράγκο απ’αυτά τα βιβλία. Αλλά ακόμα κι αν βγάζαμε, πάλι το ίδιο θα φερόμουν. Δεν δέχομαι εκβιασμούς. Από κανέναν. Ούτε μ’αρέσει όταν σε κάποιους καρφώνεται η ιδέα ότι μπορούν να με πατρονάρουν. Πάντα απογοητεύονται, οικτρά.

Όμως, όπως έλεγα, οι Επιλογές μου είναι πλουραλιστικές. Βάζω link για το οτιδήποτε. Δεν υποστηρίζω την πολιτική ιδεολογία κανενός, και, όπως είχε πει ο Μίκυς, είμαι εναντίον του φασισμού είτε είναι δεξιόστροφος είτε αριστερόστροφος.

Να κάνεις κι εσύ το ίδιο.

 

 

Επίσης . . .

Επιλογές Ιουνίου (15/6)


HWdetails, πρόγραμμα που δείχνει τα χαρακτηριστικά του PC — Συνέντευξη με τον John Coulthart (τέχνη) — The Necromancers του Robert Hugh Benson (δωρεάν βιβλίο) — William Brodie, Robert Louis Stevenson, Dr. Jekyll and Mr. Hyde — Συμβουλές από τον Μεσαίωνα — Helmut Wenske (τέχνη ) — Τι σχήμα έχει πραγματικά η Γη; — Karl Edward Wagner (μέρος δεύτερο: πέρα από τον Kane) — Από ψυχεδελική εμπειρία σε μαθηματικό πρόβλημα — John Blanche (τέχνη, Warhammer) — Ένα ντοκιμαντέρ για την «επιδημία» των κατά συρροήν δολοφόνων στις ΗΠΑ (1950-1999) — Πολλά ακόμα ρέουν στο LinX...

 

Επιλογές Ιουνίου (10/6)


Michelle Avery Konczyk (τέχνη) & Έργα τέχνης με μάσκες & Book of the Three Dragons & Τα ζωόφυτα του Μεσαίωνα & Μυστηριακά δάση (φωτογραφίες) & Φανταστική λογοτεχνία το 1928-29 (όχι μία από τα ίδια) & Kane, του Karl Edward Wagner (acid gothic!) & Marilyn Monroe (σε φανταστικές και εξωτικές περιπέτειες!) & Οι «δουλέμποροι της τρίτης χιλιετίας» στον Ιταλικό Νότο («έκαψαν ζωντανούς εργάτες γιατί δεν είχαν χρήματα να πληρώσουν τα μεταφορικά τους») & το PDP-1 (ιστορικό κομπιούτερ από το 1959) & Πώς να Σκοτώνεις: Ένας Οδηγός για Αστικούς Δολοφόνους (1973-1984) & Σπίτια και χωριά που εμφανίζονται και εξαφανίζονται & Ένας σχολιασμός του είδους New Weird & Η κατάρρευση του φουτουρισμού & Ακόμα περισσότερο έρχονται στο LinX!

 

Τι Είναι, Τελικά, Φανταστική Λογοτεχνία;


Νοείται φανταστική λογοτεχνία χωρίς το υπερβατικό στοιχείο;

Τι είναι εκείνο που κάνει τη φανταστική λογοτεχνία φανταστική; Έχετε ποτέ αναρωτηθεί; Είναι απλώς το να είναι μια αφήγηση ευφάνταστη; Είναι το να περιλαμβάνει υπερφυσικά στοιχεία; Είναι το να διαδραματίζεται σε άλλους κόσμους (και μόνο αυτό, ίσως); Είναι το να έχει ορκ και ξωτικά; Είναι το να έχει μάγους και δράκους; Είναι το να έχει ανθρώπους με εξωφρενικές δυνάμεις (κάποιου είδους);

Πρέπει να έχει κάτι από τα παραπάνω, ή και τίποτα;

Τελευταία, λοιπόν, διαβάζω την Dandelion Dynasty, την τετραλογία του Ken Liu (τίτλοι: The Grace of Kings· The Wall of Storms· The Veiled Throne· Speaking Bones). Είμαι τώρα στο τελευταίο βιβλίο, και με έχει ήδη κάνει να σκεφτώ κάποια πράγματα που μάλλον περισσότερο σε γενικό άρθρο ταιριάζουν παρά σε βιβλιοκριτική. Θα κάνω και βιβλιοκριτική όταν τελειώσω την τετραλογία· αλλά αυτό το άρθρο δεν θα χωρά εκεί σε καμία περίπτωση. Στέκεται από μόνο του.

Περιληπτικά, για την Dandelion Dynasty, θα πω ότι τα δύο πρώτα βιβλία μού άρεσαν πολύ (όπως έχω ήδη γράψει στα αναγνώσματά μου του 2025), αλλά από το τρίτο άρχισε να με απογοητεύει σφοδρά. Και συνεχίζει έτσι στο τέταρτο. Με το ζόρι το διαβάζω, απλά και μόνο γιατί έχω μια περιέργεια να δω πώς θα τελειώσει αλλά και για να μην πω ότι το άφησα στη μέση. Κρίμα που έχασε τον δυναμισμό του...

Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα τούτου του άρθρου.

[Συνέχισε να διαβάζεις]